آیا ماشین دوگانه سوز خوب است؟ + لیست خودروهای دوگانه سوز

ﺳﻪشنبه, 16 شهریور 1400 - 9 نظر

از اوایل دهه 80 با افزایش قیمت بنزین، طرح دو گانه سوز کردن خودروهای مختلف در کشور اغاز شد. شرکت های ایران خودرو و سایپا ضمن استقبال از این طرح، اقدام به طراحی و عرضه خودروهای دوگانه سوز در قالب کارخانه های گازسوز کردند. این خودروها اگر چه از نظر اقتصادی به صرفه هستند و به دلیل استفاده از گاز به جای بنزین، هوا را کمتر آلوده می کنند، اما معایبی نیز دارند. استهلاک زیاد در بخش موتور و قطعات مصرفی، حجم کم فضای صندوق عقب و آسیب پذیری بالا در هنگام تصادفات رانندگی از جمله معایب ماشین دوگانه سوز محسوب می شود. البته خودروهایی که به صورت دستی گاز سوز می‌شوند عمدتاً آسیب زیادی را به قوای محرکه وارد می‌کنند. وانت آریسان دو گانه سوز، پراید 131 دوگانه سوز، سمند ال ایکس EF7، پراید 132 دوگانه سوز، تیبا دوگانه سوز، وانت نیسان زامیاد گاز سوز در لیست خودروهای دوگانه سوز قرار می گیرند.

 

 

آیا ماشین دوگانه سوز خوب است؟

در چند سال اخیر به دلیل اجرای طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین تقاضا برای خرید خودروهای دوگانه سوز و گاز سوز کردن خودروهای بنزینی افزایش یافته است. خودروهای گازسوز تولید شده از کارخانه نسبت به خودروهایی که به صورت دستی گازسوز شده اند از ایمنی بیشتری برخوردار هستند زیرا این خودروها در کارخانه استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای را پشت سر می گذرانند و پروتکل‌های مختلفی را رعایت می کنند. توصیه می شود برای گاز سوز کردن خودرو خود حتما به مراکز معتبر مراجعه کنید زیرا اگر طبق استانداردهای مشخص خودرو دوگانه سوز شده باشد ایمنی و سلامت خودرو تهدید نمی شود. مسلما نمی توان پاسخ مشخصی به اینکه ماشین دو گازسوز خوب است یا خیر داد زیرا آنها نیز مانند خودروهای تک سوز مزایا و معایبی دارند که در ادامه مطلب به آنها می پردازیم.

 

بهترین ماشین دوگانه سوز ایران

 

مزایا ماشین دوگانه سوز

1. صرفه اقتصادی بیشتر

یکی از مهمترین مزایای خودروهای دوگانه سوز این است که از نظر اقتصادی خیلی به صرفه هستند زیرا قیمت گاز نسبت به بنزین در ایران قابل توجه می باشد و این موضوع به خصوص برای رانندگان تاکسی های شهری و تاکسی های اینترنتی حائز اهمیت است.

2. کاهش آلودگی هوا

خودروهای دوگانه سوز در دو نوع هستند یعنی CNG و LPG این سوخت آلودگی بسیار کمتری نسبت به بنزین دارد و آسیب کمتری به محیط وارد می کند. استفاده از این خودروها همواره به عنوان یک راه حل مناسب و کارامد در جهت کاهش آلودگی و بهبود کیفیت هوا توسط متخصصان پیشنهاد می شود. یک سمند LX EF7 دوگانه سوز زمانی که از سوخت CNG استفاده می کند نسبت به زمانی که از بنزین بهره می برد ۱۱ برابر کمتر گاز گلخانه ای و مضر تولید می کند.

3. کمک به اقتصاد کشور و هزینه کمتر برای دولت

فرآیند تولید سوخت گاز مصرفی خودروهای دوگانه سوز نسبت به بنزین ساده تر و به صرفه تر است و برای دولت هزینه کمتری را اعمال می کند.

 

 

معایب ماشین دوگانه سوز

1. استهلاک بیشتر و توان کمتر

یکی از مهمترین معایب خودروهای دوگانه سوز این است که استهلاک خودرو بسیار زیاد است و موتور از قدرت کمتری برخوردار است. از آنجایی که این خودروها از گاز فشرده و بنزین به طور همزمان استفاده می کنند، تا 20 درصد نسبت به خودروهای بنزینی افت فشار دارند و این امر باعث بروز مشکلاتی مانند قدرت کم خودرو، خاموش شدن موتور، گاز گرفتن بیشتر توسط راننده و فرسودگی بیشتر قطعات می شود. لازم به ذکر است در هنگام استفاده از سوخت گازی به دلیل قدرت موتور نمی توانید از کولر خودرو به خوبی استفاده کنید و در خودرو خود تهویه مطبوع داشته باشید.

نکته: هزینه های نگه داری و تعویض قطعات در این خودروها نسبت به خودروهای بنزین سوز به مراتب بیشتر است.

 

معایب ماشین دوگانه سوز

 

2. آسیب پذیری بالا در هنگام تصادفات

خودروهای دوگانه سوز نسبت یه تک سوز در تصادفات خطرناک تر هستند و احتمال انفجار آنها بسیار زیاد است. زیرا بنزین حالت مایع دارد و تمایل زیادی به گاز شدن دارد و به اصطلاح فراریت ماده (بنزین) زیاد است اما به طور کلی مایعات قابل اشتعال هستند اما گازها انفجاری هستند بنابراین گاز خطرات بیشتری نسبت به مایع ایجاد می کند که باید از آن اجتناب کرد.

3. حجم کم فضای صندق عقب

در خودروی گازسوز مخزن ذخیره گاز در صندوق عقب قرار می گیرد و این امر باعث می شود فضای صندوق عقب این خودرو به میزان قابل توجهی کاهش یابد. به همین دلیل است که دارندگان خودروهای دوگانه سوز همیشه از فضای کم صندوق عقب گلایه دارند که این خود از دیگر معایب ماشین دوگانه سوز محسوب می شود.

4. قطعات حساس و مهم

قطعات خودروهای دوگانه سوز بسیار مهم هستند (مانند کپسول و ...) که تمامی این قطعات باید به درستی و با ایمنی کامل نصب شوند. به همین دلیل خرید خودروهای دوگانه سوز تا حد امکان از شرکت های خودروسازی توصیه می شود و خرید خودروهای دوگانه سوز غیر شرکتی توصیه نمی شود. حتی اگر استانداردهای لازم را داشته باشند.

 

 

5. عمر کوتاه قطعات خودرو

طول عمر قطعات خودروهای دوگانه سوز بسیار کمتر از خودروهای تک سوز است و زودتر خراب می شوند. زیرا گاز بر خلاف بنزین مایع خشک است و با فشار آوردن به سرسیلندرها و سوپاپ ها منجر به خرابی آنها می شود. این مشکل در خودروهای بنزینی بسیار کمتر اتفاق می افتد و طول عمر قطعات خودروهای بنزینی بیشتر از خودروهای دوگانه سوز است.

6. جایگاه های سوخت کم

اگرچه در اقصی نقاط کشور جایگاههای سوخت گاز فراوانی وجود دارد، اما نمی توان انکار کرد که تعداد این جایگاه ها از جایگاه های بنزین کمتر است و افرادی که خودروهای دوگانه سوز دارند، برای یافتن جایگاه سوخت باید مسافت زیادی را طی کنند یا بیشتر در صف های این ایستگاه ها منتظر بمانید.

 

لیست خودروهای دوگانه سوز

1. وانت آریسان دوگانه سوز

وانت آریسان خودرویی که در لیست بهترین ماشین دوگانه سوز ایران نیز قرار می گیرد، چند سالی است که توسط شرکت ایران خودرو به بازار عرضه می شود. این خودرو دوگانه سوز از یک موتور 1.7 لیتری OHVG II با استاندارد آلایندگی یورو 4 برخوردار است. خروجی موتور وانت آریسان دوگانه سوز در حالت بنزین سوز معادل 56 اسب بخار و 140 نیوتن متر گشتاور بوده و در حالت گازسوز برابر با 73 اسب بخار و 128 نیوتن متر گشتاور می شود.

2. سمند ال ایکس EF7 دوگانه سوز

سمند ال ایکس  EF7 یکی دیگر از بهترین خودروهای دوگانه سوز است که به موتور پایه گازسوز 1.6 لیتری با استاندارد آلایندگی یورو 4 مجهز شده و گیربکس 5 دنده دستی دارد. موتور این خودرو در حالت بنزینی خروجی برابر با 113 اسب بخار و 155 نیوتن متر گشتاور دارد و در حالت گازسوز خروجی هایش به 100 اسب بخار قدرت و 136 نیوتن متر گشتاور کاهش پیدا می کند.

 

 

3. پژو پارس دوگانه سوز

پژو پارس دوگانه سوز به یک پیشرانه 1.8 لیتری 4 سیلندر موسوم به XU7JP/L3 مجهز است که می‌تواند در حالت استفاده از بنزین 100 اسب بخار قدرت و 153 نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند، اما در حالت استفاده از گاز CNG مقدار قدرت تولیدی این موتور به 83 اسب بخار و گشتاور آن نیز به 135 نیوتن‌متر کاهش می‌یابد. کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، چراغ نقشه خوان، تهویه اتوماتیک، سنسور دنده عقب و تنظيم دستي صندلي جلو از جمله آپشن های این خودرو به شمار می روند.

 

 

4. پراید 131 دوگانه سوز

این خودرو یکی از اقتصادی ترین خودروهای دوگانه سوز در بازار خودرو ایران است که صفر آن دیگر تولید نمی شود و می توانید مدل های کارکرده آن را خریداری کنید. پراید 131 به موتور پایه گازسوز ۱.۳ لیتری با آلایندگی یورو ۴ و گیربکس ۵ دنده دستی مجهز شده و دیفرانسیل جلو است. موتور این خودرو در حالت بنزین سوز دارای قدرتی برابر با ۷۱ اسب بخار و ۱۰۸ نیوتن متر گشتاور و در حالت گازسوز نیز به ۶۳ اسب بخار و ۱۰۳ نیوتن متر گشتاور کاهش پیدا می کند.

 

 

لیست خودروهای دوگانه سوز

 

5. تیبا دوگانه سوز

تیبا دوگانه سوز از انواع مدل‌های تیبا برای کسانی که به دنبال سدانی ارزان قیمت و کم مصرف هستند، یک انتخاب ایده آل محسوب شود. این خودرو به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری مجهز شده است که می‌تواند 87 اسب بخار قدرت در 5300 دور در دقیقه و 128 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را تولید کند. نیرو این پیشرانه از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. قرار گرفتن مخزن CNG در صندوق عقب تیبا باعث کاهش چالاکی این خودرو نسبت به انواع بنزینی شده است، بنابراین نباید انتظار شتاب بالایی را از این خودرو داشت. کیفیت پایین ساخت، ایمنی ضعیف، طراحی نه چندان مطلوب و سطح پایین امکانات رفاهی از جمله معایب تیبا دوگانه سوز محسوب می شود.

 

 

6. پژو 405 GLX دوگانه سوز

اگرچه تولید این خودرو بسیار محدود است، اما پژو 405 GLX دوگانه سوز با مدل های صفر کیلومتر و کارکرده در بازار به راحتی یافت می شود. پژو 405 GLX دوگانه سوز به یک پیشرانه 1.8 لیتری 4 سیلندر مجهز است که می‌تواند در حالت استفاده از بنزین، 100 اسب بخار قدرت و 153 نيوتن متر گشتاور را تولید کند و در صورت استفاده از گاز CNG، قدرت تولیدی آن به 83 اسب بخار کاهش می‌یابد و گشتاور نیز 126 نيوتن متر خواهد بود. نیروی تولیدی این پیشرانه که با کد (XU7JP/L3) شناخته می‌شود، توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. از مهم ترین معایب پژو 405 دوگانه سوز می توان به کم بودن فضای صندوق عقب به دلیل اشغال شدن آن توسط کپسول گاز اشاره کرد.

 

 

7. وانت نیسان زامیاد گازسوز

این محصول تنها خودروی باری لیست خودروهای دوگانه سوز است که هم به صورت صفر کیلومتر و هم کارکرده در بازار خودرو موجود می باشد. وانت زامیاد دوگانه سوز به یک پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری مجهز است که می‌تواند در حالت استفاده از گاز 90 اسب بخار قدرت در 4800 دور در دقیقه و 180 نیوتن متر گشتاور در 2400 دور بر دقیقه را تولید کند. همچنین مقدار قدرت تولیدی این پیشرانه در حالت استفاده از بنزین برابر با 100 اسب بخار و 190 نیوتن متر گشتاور است. نیرو تولید شده توسط پیشرانه این خودرو از طریق یک گیربکس 4 سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود که در سرعت‌های بیشتر از صد کیلومتر بر ساعت جای خالی یک دنده دیگر به شدت در آن حس می‌شود.

 

 

معایب پژو پارس دوگانه سوز

بررسی پژو پارس دوگانه سوز نشان می دهد اگرچه این خودرو در ابتدای عرضه به بازار کشور، توانست نظر خریداران فراوانی را به خود جلب کند، اما با گذشت زمان و آشنایی عموم مردم با مشکلات فنی خودروهای دوگانه سوز، از محبوبیت این خودرو کاسته شد و در حال حاضر پارس دوگانه سوز از بازار خرید و فروش ضعیف‌تری نسبت به سایر مدل‌های پژو پارس برخوردار است. طراحی ساده، پلتفرم قدیمی، کیفیت بد متریال کابین، نبود آپشن، ایمنی پایین و عدم هماهنگی پیشرانه با سوخت CNG تنها بخشی از معایب پارس دوگانه سوز محسوب می‌شوند. نظرات در مورد پژو پارس دوگانه متفاوت است، برخی از کاربران راضی و برخی شاکی هستند.

 

معایب ماشین دوگانه سوز چیست؟

شتاب کم، استهلاک زیاد، ایمنی کم، حساس و مهم بودن قطعات، عمر کوتاه قطعات خودرو و نبود جایگاههای سوخت کافی از معایب خودروهای گاز سوز می باشد.

 

پژو پارس دوگانه سوز چه معایبی دارد؟

طراحی ساده، پلتفرم قدیمی، کیفیت بد متریال کابین، نبود آپشن، ایمنی پایین و عدم هماهنگی پیشرانه با سوخت CNG از جمله معایب پژو پارس دوگانه سوز محسوب می‌شوند.


نظرات (9 نظر)


(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد و ایمیل و موبایل الزامی نیست.)
ارسال نظر شما با موفقیت انجام شد
نام و نظر خود را وارد کنید
علی سالاری گفته که : چهارشنبه, 09 آذر 1401

معایب ال 90 دوگانه سوز چیه؟

مدیریت سایت در پاسخ گفته که : چهارشنبه, 09 آذر 1401

با سلام به شما دوست عزیز، ال 90 دوگانه سوز صندلی های راحتی ندارد، سیستم صوتی آن خوب نیست، برای خرید لوازم یدکی باید قیمت نسبتا بالایی پرداخت کنید و همچنین از نظر امکانات و آپشن بسیار ضعیف است.

مهران گفته که : دوشنبه, 12 تیر 1402

سلام....ایا پارس xu7pمیش دوگانه دستی کرد ممنون میشم راهنمایی کنید

مهران گفته که : دوشنبه, 12 تیر 1402

سلام....ایا پارس xu7pمیش دوگانه دستی کرد ممنون میشم راهنمایی کنید

مدیریت سایت در پاسخ گفته که : ﺳﻪشنبه, 13 تیر 1402

سلام دوست عزیز بله میشه. تشریف ببرید پیش همکاران ما که در این حوزه فعالیت میکنند/فعالیت شرکت توسعه و فناوری ارمان خلبج فارس در خصوص امنیت و اپشن ای به روز دنیاست (با تشکر تیم پشتیبانی توسعه فناوری ارمان خلیج فارس)

سعید گفته که : دوشنبه, 29 آبان 1402

آیا پارس موتور xu7p و می‌شود دوگانه کرد

سعید گفته که : دوشنبه, 29 آبان 1402

آیا پارس موتور xu7p و می‌شود دوگانه کرد

مدیریت سایت در پاسخ گفته که : چهارشنبه, 15 آذر 1402

سلام بله میشود با تشکرشرکت توسعه فناوری ارمان خلیج فارس

علی اسکندری گفته که : شنبه, 23 دی 1402

اگر میخواهید یکسره مکانیکی بروید وخرج کنید پارس را دوگانه سوز کنید