چرا تیبا نخریم؟

دوشنبه, 15 شهریور 1400 - 0 نظر

چرا تیبا نخریم؟ تیبا جزو خودروهای ارزان قیمت بازار ایران به شمار می رود که سری اول این خودرو با نام تیبا صندوق دار از سال 1389 به بازار خودرو ایران عرضه شد. طراحی کسل کننده در جلو، آپشن و امکانات ناچیز و پیشرانه ضعیف را می توانیم به عنوان مهمترین معایب تیبا صندوق دار نام ببریم. ماشین تیبا 2، این هاچبک کوچک شهری در کنار مزایایی همچون مصرف سوخت اقتصادی، استهلاک پایین، قیمت پایین قطعات یدکی دارای مشکلاتی نیز می باشد. کیفیت بسیار پایین قطعات داخلی، فرمان پذیری نه چندان خوب و ورود صدای زیاد موتور به داخل کابین از بزرگ‌ترین معایب تیبا 2 می‌باشند.

 

 

 معایب تیبا 2

تیبا 2 در دو نوع SX و EX تولید و به بازار خودرو عرضه می شود. این دو خودرو از نظر فنی و موتور یکسان هستند ولی در آپشن و امکانات با هم تفاوت دارند. تیبا 2 تیپ EX نسبت به SX به آپشنهای بیشتری مانند شیشه عقب پرقدرت، رینگ آلومینیومی و آینه بغل مجهز است. در ادامه به 5 مورد از مهمترین معایب تیبا 2 می پردازیم.

 

معایب تیبا 2

 

1. پیشرانه ضعیف

یکی از مهمترین معایب تیبا 2، پیشرانه کم توان و ضعیف این خودرو می باشد. تیبا 2 دارای موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر است که می تواند 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور تولید کند. اگرچه این موتور مدل ارتقا یافته موتور پراید (M13) است و از حجم و قدرت خروجی بالاتری نسبت به آن برخوردار است، اما عملکرد آن به گونه ای است که به هیچ وجه نمی توان تیبا 2 را خودرویی چابک و سریع دانست. مطمئناً موتور ضعیف این خودرو در رفت و آمدهای شهری مشکلات زیادی را برای شما به وجود نخواهد آورد، اما زمانی که می خواهید در جاده های پر دست انداز رانندگی کنید، تیبا 2 نمی تواند قدرت کافی را در اختیار شما قرار دهد.

 

2. طراحی نه چندان جذاب و کسل کننده نمای جلو

یکی از بزرگترین معایب تیبا 2 طراحی بیرونی کسل کننده این خودرو است. نمای جلوی این خودرو هیچ تفاوتی با تیبا صندوقدار ندارد و دقیقاً از همان طراحی کسل کننده و نامتعادل در هاچ بک تیبا استفاده شده است. در نمای جانبی به جز باریک شدن زیر زه همه چیز مثل تیبای معمولی است. چرخ های کوچک تیبا 2 در این نما بیشتر به چشم می آیند و تاثیر بسزایی در کاهش زیبایی ظاهر خودرو دارند.

 

 

3. ایمنی کم

تیبا 2 از نظر ایمنی حرف زیادی برای گفتن ندارد و ایمنی ضعیف از دیگر معایب این خودرو محسوب می شود. از انجا که تیبا 2 در هیچ یک از موسسات ایمنی شاخص مورد بررسی قرار نگرفته است؛ بنابراین راهی وجود ندارد که بتوانیم در مورد میزان امنیت و استحکام این خودرو صحبت کنیم. تجهیزات ایمنی این خودرو شامل دو کیسه هوا (یکی برای راننده و یکی برای سرنشین) می باشد. علاوه بر این چرخ های باریک و کوچک و کیفیت نامطلوب سیستم ترمز این خودرو می‌تواند امنیت ناچیز تیبا 2 را تحت تاثیر خود قرار دهد.

 

4. هندلینگ تیبا
وزن کم و اندازه نامناسب چرخ ها باعث می شود تیبا در پیچ ها عملکرد خوبی نداشته باشد و چسبندگی خودرو روی آسفالت کمی ترسناک باشد. البته از پراید بهتره ولی بازم خیلی قابل اعتماد نیست.

 

5. متریال بی کیفیت کابین خودرو

بافت خشک و بی کیفیت پلاستیکی که در فضای داخلی این خودرو استفاده شده است از دیگر معایب تیبا ۲ می باشد. صندلی‌های خشک تیبا ۲ هاچبک یکی دیگر از موارد منفی است که در فضای داخلی این خودرو به چشم می‌خورد، صندلی‌های استفاده شده در تیبا ۲ همچون نمونه به کار رفته در تیبا صندوقدار، از راحتی قابل قبولی برخوردار نیستند و در نشستن‌های طولانی آزار دهنده خواهند بود.

 

معایب تیبا صندوق دار

 

مزایا و معایب تیبا صندوق دار

تیبا صندوق دار با وجود مزایایی مانند استهلاک پایین، مصرف سوخت کم و خدمات پس از فروش، خودرویی است که بین کیفیت پایین و قیمت آن هیچ همخوانی وجود ندارد و می توانیم از آن به عنوان یکی از مهمترین معایب تیبا صندوق دار نام ببریم. اگر تجربه رانندگی با این خودرو داشته باشید، حتما متوجه شده اید که کلاچ و دنده این خودرو به خوبی جا نمی‌افتد و این نقص نیز یکی دیگر از معایب تیبا صندوق‌ دار است که می‌تواند رانندگی را برای افراد خسته کننده کند. جلو پنجره ساده از دیگر معایب این خودرو می باشد که از جذابیت نمای جلوی ماشین کم کرده است. همچنین در قطعات پلاستیکی تیبا از مواد اولیه نامرغوب استفاده شده است. بسیاری از کاربران و سرنشینان این خودرو اظهار داشته اند که جنس پلاستیک اعم از ستون‌ها و داشبورد ماشین تیبا به گونه‌ای است که انتظار می رود هر لحظه با کمترین فشار و ضربه شکسته شود.

 

 

مشکلات گیربکس تیبا

از معایب گیربکس تیبا، خشک‌بودن آن است که باعث می‌شود تا دنده‌ها به‌درستی عمل نکنند و به خوبی جا نروند. نقص و مشکلات گیربکس تیبا 2 به موتور خودرو مربوط می باشد که البته شرکت سایپا ادعا کرده که نقص گیربکس در محصولات جدید سایپا کاملا برطرف شده است.

 

نظرات در مورد تیبا صندوق دار

مردم و کاربران نظرات مختلفی در مورد تیبا دارند. کاربری می گوید: من که ازش خیلی راضیم 4 ساله دست منه از صفرش ولی یک عیبی داره که موتورش صدا میده. کاربر دیگر از این خودرو راضی نیست و می گوید: دنده هاش خیلی خیلی بد جا میره، گریه آدمو در میآره، درب هاش خیلی بد بسته میشه، صدای موتور وحشتناک داخل اتاق میآد. دیگری معتقد است نسبت به پراید خیلی بهتره و قابل مقایسه نیست. کاربری با نام مهدی اسکینی نیز نظر خود را اینگونه بیان می کند: حرف نداره تو خرج هم نمیره فقط کمی باید مواظب جلوبندیش باشی و ضعفشم ترمزش هست در کل ماشین کم اصطلاکی هست از پژو که هر دقیقه واشر میزنه بهتره راحت ۲۰۰ تا می‌ره. البته نظرات در مورد تیبا 2 1400 تقریبا با تیبا 1 یکی است.

 

چرا تیبا نخریم؟

اگر چه تیبا مصرف سوخت کم و خدمات پس از فروش قابل قبولی دارد و از نظر آپشن و امکانات از پراید بهتر است اما از نظر کیفیت و ایمنی اصلا خوب نیست.

 

مهترین معایب تیبا 2 چیست؟

پیشرانه ضعیف، مشکلات گیربکس و ایمنی کم و متریال بی کیفیت کابین از مهمترین معایب تیبا 2 می باشد.


نظرات (0 نظر)


(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد و ایمیل و موبایل الزامی نیست.)
ارسال نظر شما با موفقیت انجام شد
نام و نظر خود را وارد کنید